Προθέρμανση

Ένα τυπικό μάθημα διαρκεί 75 λεπτά και χωρίζεται σε στάδια: Αρχίζει με το στάδιο της προθέρμανσης που είναι και το πιο σημαντικό για την αποφυγή τραυματισμών. Περιλαμβάνει δυναμικές διατάσεις και ισομετρικές ασκήσεις που  εστιάζουν στην αναπνοή, τη συγκέντρωση, και την ισορροπία.

Στη συνέχεια ακολουθεί ένα σετ δυναμικών αερόβιων ασκήσεων που προετοιμάζει το σώμα για την απορρόφηση των πτώσεων και των λαβών ακινητοποίησης. Το στάδιο της προθέρμανσης κορυφώνεται με δυναμικές ασκήσεις που βελτιώνουν τον κινητικό έλεγχο, τον προσανατολισμό και την ισορροπία.

Αυτοάμυνα

Το μέρος των τεχνικών αυτοάμυνας αποτελεί εφαρμογή των προηγούμενων ασκήσεων, δουλεύοντας πλέον το συγχρονισμό, την αποτελεσματικότητα και τον έλεγχο. Εκτελούνται σε ζευγάρια και οι ρόλοι αυτού που εκτελεί την τεχνική (Nage) και αυτού που τη δέχεται (Uke) εναλλάσσονται διαρκώς. Οι τεχνικές πρέπει να εκτελούνται με έλεγχο και χωρίς βία εκμεταλλευόμενοι το βάρος του σώματος και τη δύναμη του αντιπάλου. Η δυναμικότητα της τεχνικής εξαρτάται από το επίπεδο αυτού που δέχεται την τεχνική.

Το μάθημα τελειώνει πάντα με αποθεραπεία. Περιλαμβάνει διατάσεις, ασκήσεις αναπνοής και αυτοσυγκέντρωσης.

Εξάσκηση στα παραδοσιακα όπλα

Η εξάσκηση γίνεται με ξύλινο σπαθί, ραβδί και ξύλινο μαχαίρι. Στα αρχικά στάδια ο ασκούμενος μαθαίνει το βασικό χειρισμό (Suburi), κατόπιν μαθαίνει και εκτελεί μία σειρά προκαθορισμένων κινήσεων (Kata). Η άσκηση γίνεται κατά μονάδες αλλά και κατά ζεύγη. Είναι σημαντικό να ακολουθείται πιστά η εθιμοτυπία προς αποφυγή τραυματισμών.

Η τέχνη του Aikido προέρχεται από τις κλασσικές πολεμικές τέχνες της Ιαπωνίας. Αυτές είχαν σαν βάση το χειρισμό του σπαθιού και της λόγχης. Όλες οι άοπλες τεχνικές εκτελούνται και με τα όπλα. Ο χειρισμός των όπλων βελτιώνει την ακρίβεια και την αίσθηση της σωστής απόστασης, ενώ παράλληλα βελτιώνει την τεχνική  και δυναμώνει το σώμα.